Hoppa direkt till huvudmenyn

Hoppa direkt till sidans innehåll

Skriv ut den här sidan Tipsa om den här sidan

Seniorvecka

Allt fler äldre har kvar sina egna tänder.
Det är positivt, men det skapar också nya utmaningar. Under Seniorveckan i början av oktober sätter Folktandvården Gävleborg fokus på detta och kommer att finnas på SeniorExpo i Hudiksvall, Söderhamn och 60plus-mässa i Gävle.

Maria Söråker, tandhygienist på Folktandvården Gävleborgs klinik i Söderhamn, berättar:
- Vi är stolta över att kunna erbjuda fluorsköljning på våra äldreboenden. Vi utbildar också de som arbetar på äldreboenden i munvård.
Maria var pionjär när hon en dag för några år sedan vände sig till sin klinikchef och bad att få dra igång ett projekt på försök.
- Vi startade på Eklunda och fortsatte sedan på Forsgården. Det blev mycket lyckat.
Media rapporterade och ordet ’fluortant’ fick en ny innebörd.
Som en aktivitet samlades både tanter och farbröder på boenden för att fluorskölja.
- Det här sättet att arbeta för att förbättra munhälsan hos äldre spred sig snabbt. Idag sköljs det på många boenden i hela Gävleborg, men också på andra orter, långt utanför länet.

Maria och kollegan Susanne Tidlund, tandhygienist i Gävle, erbjuder hjälp till de boenden som vill komma igång.
- Många är väldigt tacksamma, både de äldre och anhöriga, när de förstår hur viktigt det här är. Många äldre kommer från en generation där tandvården ofta var eftersatt och vill ibland be om hjälp med munhälsan. Sjukdomar, fysiska problem och demens kan göra det svårt att sköta tänderna.

Fluorsköljning på klinikerna
Under Seniorveckan dukar Folktandvården Gävleborg upp på klinikerna med fluorsköljning och information om muntorrhet och kopplingen till mediciner, vikten av att använda fluor och hur tandvårdsstödet fungerar.
Marianne Forsell, vd för Folktandvården Gävleborg, konstaterar:
- Vi har nu för första gången en äldregrupp som har nästan alla sina tänder kvar. Något som är bra. Men om vi inte kan upprätthålla en god munhälsa hos denna grupp kan tänderna ge upphov till infektioner och ett försämrat allmäntillstånd. Det är av största vikt att vi kan samarbeta med kommunerna i den här frågan.
Hon betonar också att det finns mycket forskning som visar på sambandet mellan munhälsa och allmänhälsa.

Maria Söråker, mob 072-2299728
Susanne Tidlund, mob 072-2424214
Marianne Forsell, mob 070-6772705

Mina favoriter

Du har inga favoriter ännu, klicka på stjärnan ovan om du vill lägga till en favorit.

Besöksadress

Nygatan 18
803 20 Gävle

Hitta till oss

801 08 Gävle

Faktureringsadress

XX1784
FE987321
737 83 Fagersta

Växel: 026 - 15 76 10
Faktura- och frisktandvårdsfrågor:
E-post: ftv@regiongavleborg.se
OBS! Vid av- eller ombokning av tid kontakta din klinik.
Ansvarig utgivare: Britta Schüllerquist